La marca unitat


Que no us venguin gat per llebre!

Si fos el responsable de Màrqueting d’una gran empresa multinacional i m’encarreguessin una campanya de comunicació i promoció de la marca unitat, seria un dels homes més feliços de l’univers. L’èxit estaria assegurat. Poques coses són més fàcils de vendre que la marca unitat. És un producte que es cotitza a l’alça. Tothom es veu capaç de posar-se aquest mot a la boca, generalment per fer-ne una lloança. Apareix com el remei de tots els mals: els conflictes,  els fracassos, les crisis, … Sembla un ungüent meravellós que tot ho guareix. El refranyer i la saviesa popular  també hi ajuden: la unió fa la força, junts ho aconseguirem, hem de fer pinya, millor junts, … Vaja, que serveix per a tot, menys per als peus plans.

No tinc massa dubtes de que és així. És un bon producte per vendre. El ser humà està dissenyat per a la unitat. El mateix cos humà és un bon exemple d’unitat. La natura n’és un altre. Tot allò que és bo, que és natural, que és sa, sembla tenir a veure amb la unitat. Quan es trenca l’equilibri ecològic, es trenca la unitat de la natura, pot produir-se més d’un desgavell (potser per això anem amb màniga curta a tocar de Fires). Quan una peça del nostre cos, decideix anar per les seves, el malestar general està garantit. S’ha trencat la unitat. És així.

Però compte! Que no ens venguin gat per llebre. En aquest mercat hi ha molt venedor deshonest que sota una bona marca, com és la unitat, vol fer passar bou per bestia grossa. Hi ha molt venedor que ven unitat, quan en realitat hauria d’oferir uniformitat, imposició, anorreament de diferències, aniquilació d’identitats, absorció de minories, … La unitat no pot ser un producte barat. Si algú ens el ven a bon preu, ens està oferint un succedani, un producte substitutiu. Quan el tinguem i el fem anar, de segur que no ens agradarà. L’espot publicitari ens deia que la unitat seria la panacea dels nostres mals i ara resulta que, una falsa unitat, imposa un criteri comú demanant adhesions incondicionals cap un imaginari centre posseïdor de “la veritat” i garant de la unitat. Ho he escrit sovint, però no em canso de fer-ho. La unitat ha de contenir en ella mateixa la diversitat o no és una veritable unitat. I, ai! això no és barat. Això té un elevat cost. Un cost que podem anomenar diàleg, generositat, comprensió, fraternitat, amor, … Sense tot això, la unitat és només una maquinària d’imposició.

La teologia cristiana, que la majoria varem aprendre de petits en el “catecisme”, ja ens diu que Déu és una Unitat de tres Persones diverses. Ho estudiàvem  com un misteri. No crec que ho sigui del tot un misteri, o potser ho és perquè no ens ho hem acabat de creure i … encara menys d’aplicar-ho a les nostres relacions socials. Ai! si comprem una promesa màgica embolcallada d’un ‘packaging’ d’allò més atractiu i quan l’obrim, resulta ser una metzina mortal. Quan ens volen vendre unitat, demanem primer el certificat d’origen i assegurem-nos un bon servei postvenda. I és que, d’aquests del Màrqueting no ens podem fiar ni un pel.

Anuncios

2 comentarios en “La marca unitat

  1. És clar, el diàleg, la generositat, la comprensió, la fraternitat, l’amor…costan un gran esforç.
    En aquest gran mercat, hi ha la tendència al producte barat, de qualitat baixa, fàcil d’utilitzar. Obrir i servir. Sense mirar els ingredients.
    Si resulta que el producte, ens provoca una al.lèrgia, protestem enfurismats. Però al paquet hi posa molt clar, que no és pot reclamar.
    Magnífic el post!!

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s