Unitat i independència


DiversitatQui em coneix bé, sap que sóc un ferm defensor de la unitat. De la unitat de la persona en sí mateixa, de la seva part espiritual i material. De la unitat en el mateix concepte de natura, on tot presenta una harmonia. D’unitat entre els pobles, entre tots els pobles del món, que en realitat conformen la família humana que navega en un mateix vaixell. Defensor de la unitat entre les persones, les famílies, els barris i les ciutats. Com pot doncs, un defensor de la unitat ser independentista?

En primer lloc, voldria precisar que ben mirat, no sóc independentista. Crec que com molts altres catalans, m’hi han fet tornar. Sóc independentista per força, si es pot dir així. El meu objectiu no és, ni ha estat mai separar-me de ningú, dividir a ningú, ni enfrontar persones i pobles entre ells. Ben al contrari. L’objectiu és ben senzill: poder continuar sent català. Espero que sigui fàcil comprendre que es tracta d’un objectiu senzill, però alhora absolutament legítim i irrenunciable.

Sóc independentista doncs, perquè he arribat a la profunda convicció que no hi ha cap altra manera de poder continuar sent català. El meu reconeixement i el meu amor per a totes aquelles persones i pobles que conformen la península Ibèrica, Europa, el món; no se’n veu per això gens alterat. Sortosament tinc molts amics i amigues a l’estat espanyol i a molts altres indrets del món amb els que m’uneix una mateixa manera d’entendre la vida. El meu amor vers ells no té res a veure amb el meu independentisme, ni se’n veu alterat ni un bri. El meu independentisme és només una opció política – per a mi l’única possible – d’organització territorial, que pot fer possible la meva identitat catalana i al mateix temps, pot afavorir una convivència de qualitat entre els diversos pobles de l’estat espanyol.

Cada cop que veig com es vol crear matusserament una imatge de Catalunya de crispació i violència, que no existeix. Cada vegada que observo com es crea artificialment un conflicte lingüístic que no és real. Cada vegada que es menteix amb insolència i cinisme sobre les aportacions que ha fet des de sempre Catalunya a la resta d’Espanya (i no només en el terreny econòmic). Cada cop que es menysté la meva llengua, s’insulta la meva bandera i es nega la meva identitat; veig més clara la meva opció política. Malauradament tot això passa cada cop amb més freqüència, amb més intensitat i amb més mala intenció. Al capdavall, tot això respon només a laDiversitat_2 intencionalitat d’imposar una cultura, una llengua i uns privilegis, que se suposen superiors, per anorrear la diversitat. El regust de colonització que desprèn tot això, és massa evident i massa amarg.

El meu independentisme forçat no és contra ningú. Ben al contrari, és a favor de tothom. El meu model és: unitat i diversitat. Fa temps que estic convençut que el gran repte de la humanitat és recuperar aquest model en tota la seva profunditat. Tan de bo això fos sempre possible a través del diàleg i l’acord, enlloc d’haver de salvar la diversitat amb l’enfrontament i la divisió. I és que la unitat mal entesa és una de les armes més letals que existeixen. No té res a veure amb candaula veritable unitat que en sí mateixa inclou el respecte i l’amor a la diversitat que la fa possible.

Ben segur que més d’un pensarà que hi ha altres models d’organització política que poden respondre a aquest model. Cert! Però la meva ingenuïtat no arriba tan enllà. Els anys passats (o potser perduts) confiant en aquests altres models, són precisament els que m’han portat on sóc. Ara ja no hi ha volta enrere. La desconfiança és total i absoluta. No hi ha cap altre model possible que la independència, per traumàtic que sembli.

Deixa un comentari

