#9N, el món ho va veure


Tots ho sabem. El diumenge passat, 9 de novembre de 2014, a Catalunya hi va haver una manifestació de participació popular en la que van expressar-se més de 2.300.000 persones.

El món ho va veure! Espanya no ho va veure. No ho ha vist encara. No vol veure-ho. No pot veure-ho. Els mitjans de comunicació fan un fals favor a la veritat i a la informació objectiva. Donen un color determinat a quelcom que hauria de ser transparent. Llàstima! Però avui en dia, pel que fa a informació, si un vol, pot. Si una persona està disposada a buscar informació objectiva, la troba. Altra cosa, és no voler-ho.

Jo ho vaig veure! El món ho va veure! Ho vaig veure i ho vaig viure en primera persona. Vaig ser un dels més de 40.000 voluntaris. Serveixi aquesta frase d’autoinculpació per si els caçadors de bruixes de les fiscalies de les Espanyes, volen continuar actuant, contra tothom i contra tot. No explico el que m’han dit, ni el que he llegit als mitjans. Ni tan sols explico el que m’interessa. És més senzill, explico el que vaig viure. Vaig tenir molt a prop els ulls brillants i plorosos de moltes persones grans, il·lusionades i emocionades veient que podien aportar el seu granet de sorra en la construcció del seu estimat país. Davant meu, quan vaig anar a votar (sí també vaig votar. senyors fiscals), la mesa només va acceptar el vot d’una de les dues persones, ja que l’altra tenia al DNI una adreça que no corresponia. Senyal d’una rigorositat escrupolosa, molt semblant als processos electorals convencionals. Vaig informar a més d’una persona que no podia votar en binocularsaquell lloc, perquè  havia d’adreçar-se a un altre lloc en funció del domicili del seu document identificador. Vaig informar i vaig sentir com s’informava a les persones que acudien al lloc de participació. Sempre eren indicacions neutres, sense condicionar el vot. Hi havia l’espai amb les paperetes i bolígrafs per tal que cadascú lliurement marqués allò que desitjava. Vaig repartir sobres per garantir la confidencialitat del vot.

Res era massa diferent d’una votació “normal”. Bé sí que hi havia una gran diferència, la gent venia il·lusionada. Vaig saludar en català i en castellà, a gent coneguda i desconeguda, jove i gran, catalana d’origen i d’acollida. Una barreja de procedència i de cultures que, respectuosament, es donaven cita per participar. Un pare d’origen sudamericà vaig sentir com explicava al seu fill petit tot sortint: “He votado para decir lo que quiero para mi país”. Tothom podiatransparencia participar, era una gran festa de la democràcia. Cap al migdia, quan el sol ja escalfava un xic més, una senyora gran acompanyada dels seus dos néts. Un d’ells, se m’adreça i em diu: “L’àvia té 102 anys, potser serà la més gran que vindrà a votar”. Ben segur que ho va ser! Ho va fer contenta, serena. Gent del barri, amb dificultats de mobilitat o no, que volien dir-hi la seva. Un barri amb una gran proporció de persones vingudes d’altres indrets d’Espanya i del món. Més de 4.000 persones van participar només en aquell barri, en un sol lloc de votació.

Però tot això, Espanya no ho va veure. Tampoc ho vol veure. S’estimen més desqualificar. Tractar-nos de babaus, de menors d’edat, de minusvàlids que ens deixem enganyar per qualsevol. S’estimen més tractar-ho tot de farsa, de comèdia, de fracàs, de … Tot plegat perquè segons les seves lleis no és legal preguntar a la gent què pensa. Tot plegat perquè no vam creure dòcilment. Tot plegat perquè vam ser descarats, tot volent construir un país basat en una democràcia d’alta qualitat.

Espanya no ho va veure. No ho vol veure. No vol escoltar. No vol dialogar. No vol parlar. No vol res … Bé, si alguna cosa vol és imposar i sotmetre, com si Catalunya fos una colònia, una propietat seva. El pati del darrera on hi tenen les vaques per munyir i les gallines per pondre ous.

Però ara, com diu el cantant: “la gallineta ha dit que no, que no vol pondre cap més ou i que es farà venir un restrenyiment  que no tindrà cap més ou calent els que se n’aprofiten”. Espanya sorda i muda, nega i insulta darrera una pantalla de plasma i sense admetre preguntes. Ben aviat ja no hi seran a temps …

2 pensaments sobre “#9N, el món ho va veure

Deixa un comentari

