La mort tenia un preu


mortMorir-se és un mal negoci. Davant la mort tothom plora. Tret dels voltors, clar. Aquests es freguen les ales. Els ulls els espurnegen entrellucant un nou festí. Morir-se és, segurament, el fet més vital de la vida. Tot i que algun pensador ho dubti, la mort no manca mai a la vida. Només a la ficció, la lucidesa extraordinària de José Saramago (1922 – 2010), premi Nobel de Literatura al 1998, va ser capaç d’imaginar, a la seva obra “Les intermitències de la mort”, un món on la gent deixa de morir-se. Novel·la que comença amb aquesta frase: “L’endemà no es va morir ningú”. Però això, forma part de la creació literària més agosarada.

Quan baixem a l’arena dels mercats, la mort i els voltors no hi manquen mai. El negoci de la mort té ben assegurada la matèria primera. La cobdícia fa la resta, propiciant un trist espectacle de voltors, abatent-se sobre la presa esporuguida davant la mort, que tot just acaba de tancar la porta. Monopoli, por, dolor, tristesa, manca d’escrúpols i ambició, són ingredients que, repartits de forma desigual, empudeguen un mercat que, de fet, no ho és.

Aquests dies a Girona, però també a d’altres poblacions i ciutats, es reprodueix un cop més el debat al voltant del cost de morir-se. Malgrat la Directiva de serveis de 2006 de la Unió Europea, que hauria d’estar ja incorporada al cos legislatiu dels estats membres, la realitat a casa nostra és ben diferent. Fent cas omís de la liberalització de mercats que propugna la normativa europea, a les nostres terres, pel que fa als serveis funeraris, la competència brilla per la seva absència. Concessions administratives que consoliden monopolis de fet. En el millor dels casos, petits oligopolis d’oferta que fan mans i mànigues per continuar actuant com si d’un monopoli es tractés. El resultat, és conegut per tothom. El cost per al consumidor – bé, en realitat per als seus familiars – dels serveis funeraris se situa pel cap baix entre els 5.000 i els 6.000 euros. Personalment em sembla una extraordinària barbaritat. Els que pentinem cabells blancs i escassos, encara recordem que 6.000 euros vol dir un milió de les antigues pessetes. Sí, la mort tenia i té un preu, i aquest sempre és massa car. No ens morim, si us plau!

Avançar en el camí de la competència, liberalitzant el mercat de serveis funeraris, seria desitjable. Tot i així, cal tenir present el què ha passat en altres mercats com operadores de telefonia i internet o distribuïdores de combustible. Ambdós casos, continuen sense ser exemples de competència clara i transparent. La regulació i control per part de l’administració local, de qui depèn la prestació d’aquests serveis, pot resultar més queflor necessària. Fer-ho, requereix però, iniciativa i voluntat política, lliure d’interessos poc clars. Com veiem i sabem, això no sempre està garantit. L’objectiu ha de ser, fer possible que una família amb pocs recursos o amb voluntat de fer-ho així, pugui enterrar un familiar difunt amb tota la dignitat, però amb un cost adequat a les seves possibilitats o als deus desitjos.

La meva opinió però, és que ni la liberalització, ni el control seran suficients per resoldre el problema. Encara s’hi pot afegir un altre element, com és la iniciativa de mancomunar serveis entre municipis per abaratir costos. Certament que això pot ajudar. En aquest cas, parlem de posar d’acord la voluntat política de diversos municipis per fer-ho. Desitjable, sí. Difícil, també. L’element però, que per a mi és clau, és una perllongada sobredosi d’ètica empresarial. No penso que les empreses de serveis funeraris hagin de ser una ONG o les germanetes dels pobres. Però entre això i l’aprofitament desaprensiu d’una situació de monopoli, hi ha un llarg camí que es pot recórrer. Aprofitar-se dels consumidores és sempre lleig. Fer-ho en el servei d’enterrar una persona morta, és execrable. Sí, la mort té un preu, el de la vida. Té també un cost, aquell que no pot ser mai abusiu.

De moment, si podem, no ens morim. És massa car!

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s