Quin eslògan noi!


El bombardeig que no s’atura mai, ara porta aires d’intensificar-se. Un allau de frases boniques, innocents en aparença, ens cauen al damunt dia rere dia. Esperonen la nostra propensió al consum, escarrassant-se per esborrar ciutadans, fent emergir els consumidors que portem dins. El valor de la persona sembla mesurar-se exclusivament en termes econòmics. Una allau de lletres ens aclapara: són els eslògans.

El terme eslògan (en anglès ‘slogan’) deriva del gaèlic ‘sluagh-ghairm’ (pronunciat slogorm) i que està compost per  sluagh que vol dir enemic i ghairm que significa udol, esgarip, crit. Això vol dir que, en el seu origen, la paraula eslògan equivalia a crit de guerra o crit de batalla. És evident que l’objectiu que els eslògans pretenen conquerir som nosaltres i per això convé entrenar-nos per resistir a cants de sirena que vulguin penetrar les nostres oïdes.

Un eslògan es una frase curta, a vegades una sola paraula; però en tot cas, acostuma a no sobrepassar les set paraules. És un missatge potent, ben estudiat, elaborat amb cura per experts. Va adreçat directament a la part emocional de la persona i no ens informa de característiques objectives d’un producte, sinó dels suposats beneficis que pot aportar al consumidor. No és fàcil crear un eslògan, ben al contrari, és tot un art que pretén conquerir l’adhesió del públic objectiu, més enllà de la racionalitat.

Podríem però, caure en la trampa de pensar que ens hem de protegir de la publicitat comercial. Res més lluny de la realitat. Certament que el màrqueting de productes i serveis és poderós i calen mecanismes de defensa – recordeu l’origen de la paraula: crit de guerra -però no només consumim productes i serveis, també consumim experiències, ideologies, líders, opcions polítiques i campanyes suposadament solidàries. És en aquest terreny on els eslògans juguen també la seva batalla i ho fan apel·lant directament a sentiments profunds de la persona.

En una societat volàtil, on tot està dispers en una atmosfera invisible, aquestes frases molt curtes i incisives, fàcils de recordar i ràpides d’assimilar, són tot un èxit. Si a més hi afegim un embolcall musical adequat, l’efecte pot ser demolidor. Ara que s’apropen successives campanyes electorals, la branca del màrqueting que actua sota el qualificatiu de ‘polític’ fa temps que treballa per vendre’ns les seves ofertes entre ‘meravelloses’ i increïbles. Sí, d’aquelles que són difícils de creure. No us penseu que el màrqueting  polític actua quan comença la campanya electoral, fa mesos, potser fins i tot, anys que hi treballen. El màrqueting mai és una cursa de velocitat, sempre ho és de llarg recorregut. Compte doncs! Atenció a tot el què passa, els missatges arriben de forma multicanal. Si els partits polítics no venen, es vesteixen de plataformes; si la publicitat no és possible, ja van bé notícies ‘patrocinades’ , tot s’hi val.

Com que els eslògans són, a vegades de forma imperceptible, la punta de llança de l’acció promocional, tinc la meva recepta particular que us la comparteixo: 1) Escoltar-los de forma superficials i oblidar-los transitòriament el més aviat possible. 2) No creure’s absolutament res del que deixen intuir o inciten a pensar o sentir. 3) Quan estigueu sols, a la foscor de la vostra habitació, penseu-hi reflexivament, serenament, tot fent el següent exercici: contraposeu les meravelles que l’eslògan us suggereix amb les accions que heu observat en els seus emissors al llarg dels darrers anys i 4) Abans no se us passi l’efecte de la demolidora contrastació crítica, decidiu si l’incorporeu al vostre imaginari o el llenceu definitivament a la brossa, tanqueu el contenidor i en llenceu la clau al mar.


Perfil_100

Francesc Brunés

@fbrunes

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.